Koska tämä harjoitustyö ei mennyt läpi ensi yrittämällä, värkkään tähän vähän yksityiskohtaisemman selityksen Discogsin verkkoyhteisöllisyyden piirteistä.

Discogs sai alkunsa Kevin Lewandowski -nimisen ohjelmoijan henkilökohtaisesta projektista. Ko. miekkonen oli suunnittelemassa itselleen omistamiensa elektronisen musiikin julkaisujen tiedot sisältävää tietokantaa. Slashdotin ja eBayn kaltaiset yhteisön rakentamat verkkopalvelut inspiroivat hänet julkistamaan palvelun internetissä vuonna 2000. Discogs on sittemmin laajentunut kattamaan myös muita musiikin osa-alueita. Käyttäjillä on mahdollisuus rekisteröitymisen jälkeen täydentää levytietokantoja, listata omistamiaan julkaisuja ja niitä julkaisuja joita he haluaisivat omistaa. Vaikka Discogs ei olekaan verkkolevykauppa, palvelussa on mukana myös MarketPlace-osasto, jossa käyttäjät voivat käydä kauppaa julkaisuista.

Discogs ei ole julkaissut vuoden 2004 heinäkuun jälkeen virallisia raportteja. Viimeisimmän raportin mukaan palvelun tietoja oli päivittänyt 15.788 käyttäjää. Tähän päivän mennessä tietoja päivittäneiden käyttäjien määrä lienee kasvanut entisestään, ja koko palveluun rekisteröitynyt käyttäjämäärä lienee tätä paljon suurempi, koska valtaosa ei osallistu keskustelualueiden toimintaan tai tietokannan päivitykseen millään tavalla. Wikipedian tietojen mukaan tällä hetkellä Discogsiin on listattu yli 475.000 julkaisua, lähes 300.000 artistia ja 42.000 levymerkkiä. Palvelussa vierailee päivittäin yli 100.000 kävijää.

Discogs täyttää verkkoyhteisön tunnusmerkit, koska se sijaitsee internetissä, siihen päästään käsiksi internet-yhteyden päässä olevan tietokoneen selaimen kautta, ja koska käyttäjiä on useita (ja suuri osa heistä osallistuu palvelun kehittämiseen joko tietokantalisäysten tai keskustelun kautta).

Discogsin yhteisöhierarkia on jakaantunut seuraavasti:
-palvelua hallinnoivat moderaattorit ja editoijat, nämä henkilöt vastaavat palvelun ylläpitämisestä ja toiminnallisista muutoksista, tietopäivitysten oikeellisuuden tarkistamisesta ja keskustelualueiden valvonnasta
    -moderaattoriksi pääsemisestä minulla ei ole tietoa, mutta osallistumalla aktiivisesti tietokantojen päivittämiseen käyttäjällä on mahdollisuus anoa itselleen editoijan statusta
-rekisteröityneet käyttäjät, jotka voidaan jakaa aktiivisiin (osallistuvat joko tietokantojen päivittämiseen, keskusteluun tai molempiin) ja passiivisiin (jotka tyytyvät pelkästään täydentämään ja editoimaan omia julkaisulistojaan ja hankkimaan tietoa Discogsin kautta)
-vierailijat, rekisteröitymät käyttäjät (eivät voi vaikuttaa discogsin sisältöön, eivätkä voi kasata omia listojaan, mutteivät muuten eroa passiivisista rekisteröityneistä käyttäjistä).

Discogs aloitti toimintansa vapaaehtoistyöllä ja -rahoituksella. Vapaaehtoistyö on käytössä edelleen (sekä moderaattoreiden/editoijien, että kehittämiseen osallistuvien käyttäjien osalta), mutta Discogs toimii nykyään sekä mainosrahoituksella (jota maksavat Google, sekä muutamat nettilevykaupat kuten Amazon ja Vinyl Exchange) ja tarjoamalla käyttäjilleen mahdollisuuden siirtyä maksulliseksi käyttäjäksi (jolloin käyttöliittymä monipuolistuu ja levykauppamainokset poistuvat halutessa käyttäjän näkyvistä).

Keskityn seuraavassa käsittelemään Discogsin kahta yhteisöllisyyden osa-aluetta:

1. Keskustelualueet

Keskustelualueiden viestien laatu ja aihepiirit ovat hyvin vaihtelevia. Vaikka perinteiset netikettisäännöt ovat voimassa, viestien informatiivisuus on suurimmalta osin melko ala-arvoista. Itse en keskustelualueita juurikaan selaile, johtuen viestien valtavasta määrästä, ja koska koen valtaosan aihepiireistä tylsiksi. Yhteisöllisyys ei pääse keskustelualueilla juurikaan esille. Jotenkin sain sellaisen kuvan, ettei moderaattoreilla ja/tai editoijilla riitä resursseja keskustelualueen "paimentamiseen", ainoastaan räikeistä käyttäytymisvirheistä sakotetaan (annetaan huomautus, rajoitetaan käyttöoikeuksia, poistetaan käyttäjätunnukset tms.). Discogsin keskustelualue on siis pitkälti itseään säätelevä yhteisö, joka muokkaa käyttäytymissääntöjään kollektiivisesti (enemmistö joko hyväksyy tai hylkää käyttäjän toimintatavan riippuen tämän viestien informatiivisuudesta ja uskottavuudesta).

2. Julkaisutietokanta

No nyt! Tämä on se syy minkä vuoksi Discogsin käyttäjäksi alunperin ryhdyinkin. Levytietokannan päivittäjät ovat kaltaisiani musiikkiharrastajia, eivätkä vain satunnaisia kuluttajia. Vai uskoisitteko levyjä kerran vuodessa ostavan (tai peräti mp3-musiikkia kuuntelevan) henkilön viitsivän täyttää tiedoiltaan melko kattavaa julkaisukaavaketta ja toistavan tämän prosessin muutaman kerran kuukaudessa. Julkaisutietokantaa aktiivisesti täydentävät (ja selailevat) käyttäjät ovat lähteneet mukaan toimintaan sekä itsekkäistä että epäitsekkäistä hyötynäkökulmista. Jälkimmäinen perustuu ajatukseen, jossa halutaan tarjota muille ihmisille kokemus musiikista, joka itse on koettu hyväksi. Tai vaihtoehtoisesti varoitetaan muita ihmisiä luokattoman huonoista julkaisuista. Edellinen hyötynäkökulma perustuu ensinnäkin tiedon vaihtamiseen: jos tietokantaa päivitetään mahdollisimman paljon ja monipuolisesti, yhteisön muutkin jäsenet ryhtyvät tähän toimintaan ja jatkavat sitä. Näin esim. listahittiradio-ohjelmien ulkopuolelle jäävä uskomattoman suuri musiikkivaranto tulee koko yhteisön käyttöön. Toinen hyötynäkökulma on luonnollisesti (harvinaisten) levyjen hankintamahdollisuus. Käyttäjä voi löytää kauan kaipaamansa levyn Discogsin käyttäjien kokoelmasta, ja sopivan tarjouksen tekemällä päästä sen omistajaksi.

Yhteisöllisyyttä tukevia teknisiä ratkaisuja ovat mm.
-omistamiensa julkaisujen pisteytykset
-Wantlist-toiminto, sekä julkaisun omistavien käyttäjien listausmahdollisuus
-käyttäjien keskinäinen suora viestintä (joko suoraan sähköpostitse tai Discogsin käyttöliittymän kautta), -käyttömaksun suorittaneille käyttäjille tarjottavat palvelunhallintatyökalut joilla voidaan mm. "jäljittää" julkaisujen omistajien useita käyttäjäprofiileja samanaikaisesti
-keskustelualue (sillisalaattimaisesta sisällöstään huolimatta)

Kurssin aikana Discogsin toiminta ei ole muuttunut käytännössä ollenkaan. Vaikka levytietokantoihin ja keskustelualueisiin on lisätty valtavasti tietoa, tämä ei ole juurikaan tuntunut käyttönopeudessa tai palvelun monimutkaistumisena. Ainoa narisemisen aiheeni on (jo aiemmin blogissa mainitsemani) editoijien hitaus: 2 viikkoa sitten lisäämäni tietopäivitys ei ole vieläkään saanut hyväksytty- tai hylätty-statusta. Lienee aika pistää mailia ylläpidolle...

Lähteet:

Nieminen, Juhani, HETKY 4/2001, sivut 10-14
http://www.hetky.fi/hetky0401.pdf

"Netsurfers don't ride alone…", Wellman, Gulia, 1997
http://www.hetky.fi/hetky0401.pdf

Discogs - AboutDiscogs
http://help.discogs.com/wiki/AboutDiscogs

Discogs - Advanced
http://help.discogs.com/wiki/Advanced